Восьмі педагогічні читання пам’яті М.М.Дарманського: Розвиток системи освіти України у контексті викликів сучасності

Всеукраїнська науково-практична конференція „Восьмі педагогічні читання памяті М.М.Дарманського: Розвиток системи освіти України у контексті викликів сучасності” відбулася 27 березня 2013 р. в приміщенні Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії.

Науково-практичну конференцію розпочала народна хорова капела академії гімном студентства „Гаудеамус” (диригент – Росіна Гуцал, кандидат мистецтвознавства, доцент).

Традиційно кращі студенти академії поклали квіти до пам’ятної дошки М.М.Дарманського.

Шоробура Інна Михайлівна, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член Академії педагогічних і соціальних наук (м. Москва), дійсний член Академії вищої школи України, ректор Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії, від науково-педагогічних працівників, студентів академії привітала учасників конференції із Восьмими педагогічними читаннями пам’яті Миколи Миколайовича Дарманського: Розвиток системи освіти України у контексті викликів сучасності.

У своєму виступі Інна Михайлівна особливо відзначила, що серед видатних постатей, які своєю невтомною працею, світлим розумом, організаторськими здібностями внесли неоціненний вклад у розвиток освіти на Поділлі і зробили відомою освіту нашого краю за його межами, чільне місце належить заслуженому працівникові освіти та науки України, науковцю, управлінцю, першому ректору Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії Миколі Миколайовичу Дарманському. Аналіз життєвих і трудових звершень М.М.Дарманського – гідний приклад життя плодотворного, яскравого, потрібного людям і суспільству.

Значну увагу Інна Михайлівна приділила життєвій та творчій спадщині Миколи Миколайовича Дарманського. Він вчився сам і навчав інших. Він був досконало обізнаний з працями видатних педагогів минулого, глибоко засвоїв їх стиль, методи роботи. Багатьох видатних вчених знав особисто і підтримував з ними дружні стосунки. Він черпав знання не лише з наукових, літературних, архівних джерел, але також із особистих зустрічей, бесід, вражень. Він доброзичливо, з душевною теплотою давав слушні настанови, вселяв впевненість і надію.

Як повідомила Інна Михайлівна, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія – один із найстаріших освітніх закладів на Поділлі. Він має свою славну історію, оскільки протягом більше як 90 років функціонування в його стінах було підготовлено більше 40 тис. педагогів, які працювали і працюють в освітньому просторі Подільського краю, в інших регіонах України, за рубежем. Фундатором інституту на базі педагогічного училища був Микола Миколайович.

Вперше в Україні за ініціативи Дарманського М.М. в закладі здійснюється магістерська підготовка перспективних керівників закладів та установ освітянської галузі за спеціальністю „управління навчальним закладом”. Спільно із Хмельницьким міським управлінням освіти і науки впроваджено ефективну форму практичної підготовки магістрів на базі освітніх закладів м. Хмельницького.

Вшановуючи пам’ять М.М. Дарманського, Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія провела нагородження кращих працівників освіти та студентів відзнаками ім. М.М. Дарманського.

Ядуха Василь Степанович, голова Хмельницької обласної державної адміністрації, відзначив у своєму виступі важливість постаті М.М.Дарманського для розвитку освіти в Хмельницькій області. Ідеї Миколи Миколайовича мають продовження та перспективу, тому що, він був людиною-реформатором, багато зробив для розвитку педагогічної справи, особливо, в гуманітарній сфері.

Василь Степанович повідомив про стан розвитку дошкільної освіти в області та позитивні зрушення у забезпеченні дошкільних закладів, загальноосвітніх шкіл кваліфікованими кадрами з вищою освітою. Розвиток держави, Хмельниччини залежить від особистостей, які плідно працюють та шукають правильні методи для вирішення будь-якого роду питань та проблем. Підкреслено у доповіді позитивні напрями в галузі освіти: покращення управління навчальними закладами, створенні належні умови у дитячих садках, для того, щоб педагоги змогли виховати гідне майбутнє України. Відмічена Василем Степановичем і позитивна динаміка у навчанні та розвитку дітей: оптимізація роботи навчальних закладів, особливо сільських шкіл, збільшення кількості викладання в них профільних предметів,  зростання кількості працівників у дошкільних закладах, у цьому заслуга і Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії, високий рівень учнів за результатами зовнішнього незалежного оцінювання, плідна та успішна діяльність студентів та викладачів Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії. Василь Степанович подякував усім, хто творить авторитет Хмельниччини, побажав міцного здоров’я, подальших успіхів у всіх починаннях та пообіцяв підтримку усіх, хто має ідеї та плани щодо розвитку різних сфер діяльності області.

Голова Хмельницької обласної державної адміністрації Ядуха В.С. нагородив лауреатів Хмельницької обласної премії ім. Миколи Дарманського в галузі освіти та науки:

Старченко Світлана Володимирівна,
 начальник управління освіти і науки Кам’янець-Подільської міської радипереможець в номінації „Кращий начальник міського управління освіти, районного відділу освіти”
Демчук Надія Василівна, 
директор Грицівського вищого художнього професійного училища № 9, переможець в номінації „Кращий директор професійно-технічного навчального закладу”
Бейдерман Броніслава Володимирівна, директор ліцею № 17 м. Хмельницький, переможець в номінації „Кращий директор загальноосвітнього навчального закладу”
Самковська Людмила Георгіївна, 
завідувач дошкільного навчального закладу № 7 „Оленка” м. Нетішин, переможець в номінації „Кращий завідувач дошкільного навчального закладу”
Павлішена Людмила Валеріївна, 
завідувач кафедри хореографії, викладач світової літератури Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії, кандидат філологічних наук, доцент,переможець в номінації ”Кращий викладач”
Віркун Валерій Олексійович, 
вчитель біології навчально-виховного комплексу № 4 м. Хмельницький, переможець в номінації „Кращий вчитель”
Ноцик Алла Євгенівна,
вчитель історії, класний керівник 11-Б класу НВК „Загальноосвітня школа I-II ступенів та ліцей” м. Нетішин, переможець в номінації  „Кращий класний керівник”
Ткачук Людмила Юріївна, 
вихователь Кам’янець-Подільського комплексу з центром реабілітації слабозорих дітей, переможець в номінації  „Кращий вихователь”
Зданевич Лариса Володимирівна, 
завідувач кафедри дошкільної педагогіки,
психології та фахових методик
Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії,
кандидат педагогічних наук, доцент,
переможець в номінації  „Кращий науковець”

Настільною медаллю імені М.М.Дарманського „За наполегливість у науці” у 2013 році нагороджено:

Ящук Інна Петрівна,
декан факультету початкової освіти і філології
Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії,
доктор педагогічних наук, професор;

Телячий Юрій Васильович, проректор з науково-педагогічної роботи Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії, кандидат історичних наук, доцент.

Відзначено студентів та слухачів магістратури, які у 2012-2013 н.р. отримують іменну стипендію М.М.Дарманського: Розгін Юлія (ПО-53), Купельський Леонід (ПО-62), Фліс Наталія (МПО), Войтова Юлія (МПО), Вишньовська Неля (МПО), Правдилюк Анна (ПО-21), Григорук Марина (ПО-52), Гурш Марина  (ДО-61), Нікітішин Борис (ДО-51), Дитинник Анастасія (ДО-41), Шпиця Аліна (ДО-31), Гринчук Тетяна (Мунз-72), Іванова Марія (Мунз-71), Гречанюк Сергій (ОМ-61), Приступа Наталія (ХМ-51), Балюк Сніжана (МП-51), Моцна Леся (ХМ-61), Коцюба Юлія (МДО), Ференчук Наталія (ДО-61), Гусар Олена (ДО-42), Пиріжок Ірина (МММ), Балюк Сніжана (ММ-51), Коник Аліна (ХМ-71), Гут Володимир (ОМ-71), Поліщук Наталія (ПО-63), Калініченко Анастасія (ПО-46), Капітанець Ольга (ПО-53), Герасимчук Віра (ДО-31).

Після нагородження організатори та учасники конференції мали можливість насолодитися музичним подарунком від студентів Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії.

На пленарному засіданні конференції виступили лауреати премії.

Зданевич Лариса Володимирівна, завідувач кафедри дошкільної педагогіки, психології та фахових методик Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії, кандидат педагогічних наук, доцент, у своїй доповіді розповіла про видатного педагога та освітянина нашого краю – Миколу Миколайовича Дарманського. Предметом справжньої батьківської любові Миколи Миколайовича були дошкільні заклади, він віддав багато сил та енергії, провів масштабну роботу для реорганізації дошкільних навчальних закладів. Завдяки його діяльності та великому досвіду з управлінської діяльності було створено ступеневий навчальний заклад – сучасна Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія.

З 1992 року Микола Миколайович працював заступником голови державної адміністрації з гуманітарного профілю. Він зібрав команду професіоналів, які зуміли зберегти та відкрити багато навчальних закладів та закладів культури. Безпосередньо причетний до відкриття Національної академії Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького, також посприяв розділенню на окремі навчальні заклади таких вишів у Кам’янець-Подільському: Кам’янець-Подільський державний педагогічний університет, Подільський державний аграрно-технічний університет, Кам’янець-Подільський військовий ліцей. Микола Миколайович відзначався особливою харизмою, любов’ю до людей та своєї професії, його титанічна праця дала можливість розвитку багатьом навчальним закладам нашого краю. Як зазначила Лариса Володимирівна, Хмельниччина забезпечена потужним науковим потенціалом, що створює хороші умови для майбутніх поколінь.

„У кожній людина є сонце, тільки не треба його гасити”
М.М. Дарманський.

Старченко Світлана Володимирівна, начальник управління освіти і науки Кам’янець-Подільської міської ради, виступила з доповіддю на тему: „Організаційно-педагогічні умови вдосконалення управлінської діяльності”, у якій звернула увагу на апарат управління освіти і науки, проаналізувала роботу навчальних закладів регіону, створення оптимальної структурної моделі управління освіти, яка спрямована на покращення рівня освіти. Повідомила про здійснення проекту Єврокомісії з новітніх енергозберігаючих техноло-гій „MODEL-CIUDAD”. Акцентувала увагу на роботі вчителів та учнів, які своїми здобутками зробили чималий внесок в освітній процес. „Щоб мати гарні результати, – зазначає Світлана Володимирівна, – повинна працювати команда”.

Бейдерман Броніслава Володимирівна, директор ліцею №17 м. Хмельницького, у своєму виступі на тему „Перехід навчального закладу з режиму функціонування в режим розвитку” доповіла про модель трансформування навчального закладу з режиму функціонування в режим розвитку. Структура даної моделі включає такі складові: розвинена система партнерських стосунків, режим функціонування, який повинен перейти у режим розвитку, взаємодія школи з органами місцевого самоврядування та громадськістю. Результати роботи такої трансформації у Хмельницькому ліцеї № 17: Всеукраїнський науково-методичний семінар із міжнародною участю „Інформаційно-комукаційні технології у сучасному освітньому просторі”, участь у Всеукраїнській науково-практичній конференції „Проблеми сучасного підручника” в Національній академії педагогічних наук України, членство в Асоціації керівників інноваційних закладів освіти Хмельниччини, участь у Всеукраїнській виставці “Інноватика в освіті 2010”, підписання договору з Національною академією педагогічних наук України про проведення експериментального  дослідження “Організація роботи з формування компетенцій обдарованої дитини”, участь у виставці „Інноваційні заклади освіти”, підвищення навчальних успіхів учнів, народження відзнакою „Кришталева сова” та ін.

Інноваційні підходи в управлінні дошкільним навчальним закладом у своїй доповіді розкрила Самковська Людмила Георгіївна, завідувач дошкільного навчального закладу №7 „Оленка” м. Нетішина. Основні модулі: модернізація матеріально-технічної бази (ландшафтний дизайн, нетрадиційне спортивне обладнання, центри “Ігор на асфальті”, інтер’єр приміщень, інформаційні стенди), підготовка працівників (забезпечення психолого-педагогічної, комп’ютерної та методичної грамотності працівників; запровадження інтерактивних форм та методів роботи, спрямованих на особистісне зростання професійної компетентності кожного педагога); формування життєвої компетентності дошкільників (організація роботи в групах за інтересами з метою реалізації особистісних пріоритетів кожної дитини; вивчення результатів підготовленості дітей до навчання в школі, шляхом співпраці з ЗОШ; психолого-педагогічний супровід дітей, які не відвідують дошкільні заклади; вивчення соціального стану сімей вихованців дошкільного закладу); залучення батьківської громади до співпраці у вирішенні проблем соціального захисту дітей; створення умов для ефективної театралізованої діяльності дітей тощо.

Основні аспекти виховної роботи класного керівника в сучасній школі висвітлила у своїй доповіді Ноцик Алла Євгенівна, класний керівник 11-Б класу НВК „Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів та ліцей” м. Нетішина. У своїй діяльності як класного керівника доповідач виділила важливі аспекти: науково-теоретичний (формування у дітей цілісної і науково обґрунтованої картини світу, громадянської самосвідомості, відповідальності за долю Батьківщини, креативності, творчої ініціативи як риси особистості, самосвідомості, допомога учням в самореалізації); морально-етичний (формування загальнолюдських цінностей, демократичні підходи до виховання, розвиток індивідуальних здібностей); світоглядний (розвиток пізнавальних здібностей, світогляду, успішна соціалізація); національно-патріотичний (виховання справжніх патріотів України), превентивний (пропаганда здорового способу життя, боротьба з шкідливими звичками, самовиховання); робота з обдарованими дітьми (формування позитивної „Я-концепції”, створення траєкторії успіху особистості та колективу); аспект активної співпраці (проведення колективних заходів, які сприяють згуртуванню учнівського колективу).

Віркун Валерій Олексійович, вчитель біології навчально-виховного комплексу № 4 м. Хмельницького, у своєму виступі розкрив основні принципи формування науково-дослідницьких компетенцій під час вивчення біології. Розкрив основні проблеми формування науково-дослідницьких компетенцій: перевантаження програмового матеріалу; недостатня мотивація до навчання; втрата інтересу до предмета; відставання шкільної біологічної освіти від розвитку біологічних наук; застаріле, зношене обладнання кабінету біології; непрестижність біологічних професій. Доповідач запропонував такі шляхи вирішення даної проблеми: формування предметної (галузевої) компетентності; діяльнісний підхід, спрямований на розвиток умінь і навичок учнів; розробка інструментарію та психологічного супроводу з формування науково-дослідницьких компетенцій; застосування здобутих знань у навчально-дослідницькій діяльності. Основні етапи формування науково-дослідницьких компетенцій: залучення до науково-дослідницької діяльності здібних та обдарованих учнів; навчання учнів роботі з джерелами інформації;  формування культури наукового дослідження; написання та презентація наукових робіт тощо.

Ткачук Людмила Юріївна, вихователь Кам’янець-Подільського комплексу з центром реабілітації слабозорих дітей, у доповіді на тему: „Виховання гармонійної особистості в умовах сьогодення” звернула увагу на розвиток моральної культури у сфері освіти, виділила такі основні принципи: щедрість, гуманізм, тактовність, вдячність дітям, чесність, принциповість, повага до дітей. За словами Людмили Юріївни, формула успіху повинна містити у собі такі складники: любов, увага, знання, практика. Ефективний виховний процес повинен базуватися на таких основних напрямах роботи: методична робота, корекційна робота, робота з батьками, співтворчість, формування життєвих компетентностей, особистість педагога, педагогічні технології.

 

Про розвиток нової культури мислення на заняттях світової літератури у своєму виступі доповіла Павлішена Людмила Валеріївна, завідувач кафедри хореографії Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії, кандидат філологічних наук. Основними напрямами розвитку нової культури мислення, за твердженням доповідачки, є: класифікація принципів накопичення знань, основним з яких є принцип адекватності методів пізнання. Людина повинна навчитися жити, розвивати цілісне бачення світу. Заняття світової літератури  повинні базуватися на методології синергетики, яка змінить технологію навчання. Студентів потрібно заохочувати до власного шляху розвитку, цьому сприяють заняття-діалоги, які мають новий підхід до формування умінь та знань студентів. Сенсом такого заняття є постійне відтворення вивченого, формування навчальної проблеми, шляхи вирішення якої формує сам студент.

Про життя та творчість Миколи Михайловича Дарманського розповів у своїй доповіді „Педагогічна діяльність батька як основа формування особистості М.М.Дарманського” Осецький Йосип Петрович, головний науковий співробітник Національної академії Служби Безпеки України, кандидат юридичних наук. Доповідач акцентував увагу на походженні прізвища та роду батька М.М.Дарманського – Миколи Михайловича, виділив основні аспекти його педагогічної діяльності, відзначив масштабну роботу у сфері розвитку освітніх закладів краю. Микола Михайлович Дарманський створив належні умови для формування талановитої особистості, що зробила величезний внесок у розвиток освітньої системи Хмельниччини.

На завершення пленарного засідання Інна Михайлівна подякувала усім організаторам та учасникам конференції.

© 2022 Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія
29013, м.Хмельницький, вул.Проскурівського підпілля, 139
(0382) 79-53-55